Projekt ustawy o wykonywaniu zadań z zakresu promocji polskiej gospodarki przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu Spółka Akcyjna

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o wykonywaniu zadań z zakresu promocji polskiej gospodarki przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu Spółka Akcyjna, przedłożony przez ministra rozwoju i finansów.


Polska Agencja Inwestycji i Handlu Spółka Akcyjna (PAIH) powstała na bazie Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (Agencja została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego 2 lutego 2017 r.).

Głównym zadaniem Agencji będzie promocja polskiej gospodarki, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju polskiego eksportu, a także wspieranie polskich inwestycji w kraju i za granicą oraz przyciąganie zagranicznych inwestycji dających wysoką wartość dodaną do Polski. Ustawowe określenie zadań Agencji stanowi wykonanie postanowień „Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.)”.

 PAIH będzie kompleksowo wspierać polskie przedsiębiorstwa eksportowe, z wykorzystaniem nowych instrumentów finansowych i organizacyjnych. Agencja wzmocni aktywność polskich przedsiębiorców na rynkach pozaeuropejskich, głównie w Afryce i Azji. Nowy model wsparcia eksportu pomoże krajowym przedsiębiorcom lokować produkty na całym świecie i stworzy perspektywę osiągania większych zysków wszystkim firmom z Polski, w tym małym i średnim.

Agencja będzie funkcjonować w ramach Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju, (wspierającej rozwój polskich przedsiębiorców), co zapewni koordynację jej działań z pozostałymi instytucjami rozwojowymi, podległymi ministrowi rozwoju i finansów.

Agencja będzie centrum wiedzy dla przedsiębiorcy planującego rozwój działalności inwestycyjnej lub eksportowej. Stanie się punktem pierwszego kontaktu dla eksportera i inwestora, którym zapewni kompleksowe wsparcie analityczne i informacyjne, doradztwo kooperacyjne i lokalizacyjne. Na realizację swoich zadań w 2017 r. PAIH otrzyma z budżetu państwa ok. 45,5 mln zł.

W ramach wprowadzanych zmian zlikwidowany zostanie nieefektywny system Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) przy polskich ambasadach i konsulatach. Zostaną one zlikwidowane w ciągu 36 miesięcy od daty wejścia w życie ustawy.

Agencja stworzy natomiast do realizacji swoich zadań sieć nowych zagranicznych biur handlowych, które zastąpią WPHI. Takie biura powstały już w Singapurze, Szanghaju, Nairobi, Teheranie, Ho Chi Minh City (Wietnam) oraz w San Francisco i Meksyku. Docelowo biur ma być co najmniej 69. W krajach, w których nie przewidziano tworzenia zagranicznych biur handlowych Agencji, wsparcie dla przedsiębiorcy będzie udzielane za pośrednictwem jej centrali. Zmiany są konieczne, bo obecna struktura WPHI nie odpowiada potrzebom polskich przedsiębiorców i założeniom nowej polityki rządu ukierunkowanej na ekspansję eksportową na rynki pozaeuropejskie (z 49 WPHI aż 29 udziela wsparcia w Europie).

Zagraniczne biura handlowe Agencji będą nieodpłatnie wykonywały zadania, które dotychczas były bezpłatnie realizowane przez WPHI, a także nowe zadania. Chodzi np. o organizację zagranicznych misji gospodarczych sprofilowanych pod kątem konkretnych branż; realizację programów wsparcia dla poszczególnych rynków lub branż; opracowywanie strategii wejścia przedsiębiorstw na rynki zagraniczne; dokonywanie weryfikacji kontrahentów zagranicznych; świadczenie standardowych usług poza granicami kraju zwiększających dostępność do informacji (pomoc w znalezieniu kontrahentów, zebraniu informacji o certyfikatach, cłach, logistyce, pomoc przy wyborze optymalnej formy prawnej na podjęcie działalności na zagranicznym rynku, uzyskanie dostępu do baz danych, itp.).

W ramach działalności zagranicznych biur handlowych przewidziano także świadczenie usług płatnych. Zaplanowano wprowadzenie odpłatności za usługi świadczone na zamówienie konkretnego przedsiębiorcy, takie jak np.: analiza rynku, czy poszukiwanie partnerów biznesowych pod konkretne działanie biznesowe. Odpłatność jest konieczna ze względu na pracochłonność takich działań i jest zgodna z najlepszymi światowymi praktykami w tym zakresie.

Ustawa ma wejść w życie po 7 dniach od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Zobacz także