Polak za granicą: Lecisz za granicę? Poznaj prawa pasażera!

Twój lot jest opóźniony lub został odwołany? Odmówiono Ci wejścia na pokład samolotu? Sprawdź, jakie prawa Ci przysługują i gdzie zgłosić się po pomoc.


Gdy lot został odwołany, pasażerowi przysługuje zwrot należności za bilety lub zmiana terminu lotu

Poradnik dla pasażerów przygotował Urząd Lotnictwa Cywilnego, a my prezentujemy jego najważniejsze fragmenty.

Gdy lot jest opóźniony
 

W tym przypadku przewoźnik ma obowiązek:

  • zapewnić nam posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania,
  • umożliwić wykonanie 2 rozmów telefonicznych,
  • umożliwić przesłanie 2 wiadomości faxem lub mailem.

Jeżeli wylot nastąpi następnego dnia, przewoźnik ma obowiązek zapewnić transport i nocleg w hotelu. Gdy opóźnienie wyniesie powyżej 5 godzin i zrezygnujemy z przelotu, przewoźnik ma obowiązek zwrócić nam całą należność za zakupiony bilet.

Pasażerowi przysługuje także odszkodowanie pieniężne, jeśli z powodu opóźnionego lotu przybędzie on do celu z 3-godzinnym opóźnieniem. Odszkodowanie to nie przysługuje w przypadku, gdy lot został opóźniony z przyczyn niezależnych od przewoźnika (np. złe warunki atmosferyczne).

Gdy lot został odwołany
 

Wówczas mamy prawo, w terminie 7 dni, do zwrotu biletu lub zmiany planu podróży. Jeżeli na 14 dni przed wylotem nie zostaniemy poinformowani o odwołaniu lotu (lub zostaniemy powiadomieni w okresie krótszym), a przewoźnik jednocześnie nie zaproponuje przelotu alternatywnego, przysługuje nam odszkodowanie pieniężne w wysokości od 250 do 600 euro – w zależności od długości trasy. Wspomniane odszkodowanie nie przysługuje w przypadku, gdy lot odwołano z przyczyn niezależnych od przewoźnika (np. złe warunki atmosferyczne).

Gdy odmówiono wejścia na pokład samolotu
 

Jeżeli tak się stało, przysługuje nam prawo do odszkodowania  oraz zwrot pełnego kosztu biletu lub zmiana planu podróży. Przewoźnik ma także obowiązek zaopiekować się nami, czyli zapewnić posiłki i napoje. W przypadku, gdy wylot nastąpi następnego dnia – przewoźnik ma obowiązek zapewnić nocleg w hotelu wraz z dojazdem.

Więcej informacji o prawach pasażerów na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.


Zobacz także