Infolinia emerytalna od kuchni

Zapraszamy za kulisy infolinii emerytalnej. Portal emerytura.gov.pl rozmawiał z dyżurującymi tam ekspertami o pierwszych tygodniach ich pracy.


Emerytura.gov.pl: Pierwsze i najbardziej podstawowe pytanie - jak działa infolinia?
Pracownik infolinii emerytalnej: Jesteśmy czynni  od poniedziałku do soboty w godzinach od 8.00 do 18.00. Na nasz numer  801 88 99 44 dzwonią ludzie zainteresowani zmianami w systemie emerytalnym. Dodzwaniają się z całej Polski pod jeden numer, z jednym kosztem połączenia. Jednocześnie możemy przyjąć kilkaset połączeń, dzięki czemu osoby, które  nie dodzwonią się bezpośrednio do specjalisty, usłyszą komunikat informujący, do jakiej infolinii się dodzwoniono, po czym trzeba wybrać, na jaki temat chce się rozmawiać.



A jakie są opcje?
Z klawiatury numerycznej wybiera się jedynkę lub dwójkę. Dwójka to są sprawy służb mundurowych, jedynka - pozostałe kwestie dotyczące zmian ustawy. Dzwoniący wpadają w kolejkę do eksperta w konkretnej dziedzinie, który następnie odbiera połączenie i udziela odpowiedzi.

I dzwoniący od razu otrzymuje odpowiedź?
W większości przypadków od razu, ponieważ na pytania odpowiadają specjaliści w swoich dziedzinach - osoby które pracują na co dzień w ZUS-ie, w ministerstwie pracy, w ministerstwie spraw wewnętrznych. To są osoby, które wiedzą najwięcej na temat spraw emerytalnych i na temat zmian, które są planowane w ustawie emerytalnej. Jeśli pytanie jest bardzo złożone i wymaga współpracy kilkunastu specjalistów, wtedy kontaktujemy się ponownie po opracowaniu odpowiedzi, ale to zdarza się dość rzadko.

Ilu specjalistów dyżuruje na infolinii?
Równocześnie jest to 10 osób. Łącznie, by zapewnić stały grafik, zostało przeszkolonych ponad 30 osób. Nasi specjaliści godzą dyżury z pracą w swoich resortach czy w ZUS-ie.

I dużo mają roboty? Jakie jest zainteresowanie infolinią?
Zainteresowanie po uruchomieniu kampanii informacyjnej było duże, a nawet bardzo duże. Tylko pierwszego dnia odpowiedzieliśmy na około 600 pytań!

Telefony musiały się urywać. A jakie pytania najczęściej padają?
Dzwonią głównie osoby zainteresowane szczegółami reformy: jakie to są zmiany, kiedy one nastąpią itd. Ludzie dopytują, jaki wpływ na nich będą miały proponowane zmiany - w tym celu podają wiek i inne informacje, które mogą pomóc w jakby obliczaniu tych zmian.

Dzwoniący pytają tylko o swoje sprawy?
Niekoniecznie - regularnie odpowiadamy na pytania zadane przez mamy i babcie, dopytujące o wpływ  reformy na ich dzieci i wnuki. Bywa, że za jednym połączeniem omówimy przypadki całej rodziny.

Ostatnie pytanie: w jakim wieku są osoby pracujące przy infolinii emerytalnej?
Pełen przekrój wiekowy: są osoby, które mają dwadzieścia kilka lat, ale są też osoby pod sześćdziesiątkę.


Zobacz także